close

Hoe belangrijk is een domeinnaam voor je business?

Landscape-Pic 36

Hoe belangrijk is een domeinnaam voor je business?

 Domeinnamen en het belang ervan zijn een heet hangijzer in de online zakenwereld. Zoals je waarschijnlijk weet, draait het er bij online zakendoen meestal om goed gevonden te worden in Google. Kort gezegd betekent dit dat je website op de eerste pagina van de Google zoekresultaten moet staan, wil je redelijk veel bezoekers (potentiële klanten) trekken. In het spel om die positie te bereiken, speelt de domeinnaam een rol. Maar hoe belangrijk is die rol?

Met je bedrijf voor het eerst op internet

Je kunt niet zonder een domeinnaam. Als je voor het eerst met je bedrijf op internet wil, moet je een domeinnaam kiezen, checken of deze nog beschikbaar is en hem dan registreren. Bij de keuze van de domeinnaam moet je ideaal gesproken rekening houden met de vindbaarheid in Google. Een voorbeeld:

  • Als je bedrijfsnaam Jansen is en je verkoopt caravans, dan lijkt het logisch om als bedrijfsnaam nl te kiezen. Maar verplaats je eens in de positie van mensen die caravans zoeken; zij zullen in Google waarschijnlijk zoeken op termen als ‘goedkope caravans‘ of ‘tweedehands caravans‘ enz. Met Jansencaravans.nl zul je dan niet hoog scoren in de zoekresultaten. Kies dus een domeinnaam die zo goed mogelijk aansluit bij het zoekgedrag van je mogelijke klanten (als deze beschikbaar is).

Nieuwe domeinnaam voor bestaande website

Dit is een tricky onderwerp. Sommige ondernemers hebben ooit een domeinnaam gekozen en zijn een website gestart, en lopen er nu tegenaan dat de domeinnaam niet goed aansluit bij het zoekgedrag van mogelijke klanten. Zij hebben het idee dat ze daardoor geen goede positie in Google bereiken. Maar let op: wisselen van domeinnaam kan mogelijk meer kwaad dan goed doen.

Voor het succes van een website zijn veel meer zaken van belang dan alleen de domeinnaam. Zo kijkt Google er bijvoorbeeld naar hoe lang je website al bestaat en hoeveel links er naar je website zijn vanaf andere sites. Ga je werken met een andere domeinnaam, dan raak je die zaken kwijt, en verlies je waarschijnlijk meer dan je wint door alleen een betere domeinnaam. Scoor je niet hoog in Google, dan zijn er andere manieren om dat te verhelpen, bijvoorbeeld door de content te optimaliseren (SEO) en door links van andere sites te krijgen.

Wereldwijd of juist lokaal zakendoen

Bij de keuze van een domeinnaam is niet alleen de naam, maar ook de extensie belangrijk, dus .nl, .com enz. Dank hier goed over na bij de keuze. Doe je alleen in Nederland zaken, dan ligt het voor de hand om een .nl domein te kiezen. Wil je (op termijn) ook online zaken doen in de rest van de wereld, dan kun je ofwel direct een domein met.com kiezen, of naast het .nl domein alvast de .com versie laten registreren voor later gebruik. Er zijn nog vele andere extensies, maar die zijn vaak bedoeld voor een specifiek en non-commercieel gebruik.

Is je business vooral lokaal, dan kan het slim zijn om daar in je domeinnaam gebruik van te maken. Veel mensen doen graag lokaal zaken en zoeken bijvoorbeeld op ‘caravans apeldoorn‘. Als jij in Apeldoorn zit, kies dan de domeinnaam ‘caravansapeldoorn.nl‘ en je zult waarschijnlijk hoog scoren in Google op die zoekterm.

No Comments

Leave a reply

Post your comment
Enter your name
Your e-mail address

Story Page