Website bezoek meten met Google Analytics
Heb je een commerciële website, of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat mensen op je website doen, dan kun je met Google Analytics een heleboel te weten komen over het gedrag van je website bezoekers. De service is gratis en heeft een gebruiksvriendelijke interface. Vaak wordt Analytics gebruikt in combinatie met Google Adwords, met het doel om te achterhalen hoe effectief de advertenties zijn. Om bezoekersgegevens te kunnen meten, moet je op elke (gewenste) pagina van je website een stukje code van Google Analytics installeren.
Basisfuncties
Google Analytics biedt een enorme schat aan mogelijkheden; het is de kunst om de werkelijk relevante informatie te achterhalen en geen onnodige tijd te besteden aan zaken die van weinig belang zijn. Hier volgt een overzicht van de meest gebruikte functies:
• algemene gegevens; zoals aantal bezoekers, aantal unieke bezoekers, totaal opgevraagde pagina’s (pageviews) en weigeringspercentage
• doelgroepgegevens; zoals taal, locatie, gebruikte browser, mobiel gebruik,nieuwe of terugkerende bezoekers
• verkeersbronnen: hoeveel bezoekers via links, via Google, via Adwords advertenties, via Facebook etc.
• inhoudsgegevens; meest bezochte pagina’s, instappagina’s, exitpagina’s, uitgevoerde zoekopdrachten, laadsnelheid pagina’s
• conversiegegevens; hoe vaak worden vooraf ingestelde doelen (doelpagina’s) bereikt.
Handig is ook dat je voor alle bovenstaande gegevens een rapportageperiode kunt instellen, of verschillende periodes met elkaar vergelijken. Zo kun je trends ontdekken (bijvoorbeeld meer of juist minder bezoek in de zomermaanden).
Google Analytics biedt je de mogelijkheid om deze gegevens te bekijken of printen in de vorm van overzichtelijke rapporten en grafieken. Daarmee heb je al een heleboel gegevens ter beschikking die je kunnen helpen om je website en/of Adwords-campagne aan te passen en te verbeteren.
Segmentatie
Naast deze basismogelijkheden is segmentatie een veel gebruikt instrument in Google Analytics. Dat wil zeggen: splitsen van de bezoekers in subgroepen om verschillen in gebruik te achterhalen. Let op: segmenteren is niet eenvoudig; het is aan te raden om eerst ervaring op te doen met de meest gebruikte functies voordat je hieraan begint.
Segmenteren kun je op allerlei manieren, bijvoorbeeld:
• geografisch; gedragen buitenlandse bezoekers zich anders dan Nederlandse? Heeft het zin om pagina’s in een 2e taal te bieden?
• Web vs. mobiel; hoeveel bezoek is via mobieltjes en neemt dit toe? Heeft het zin om de site geschikt(er) te maken voor mobiel?
• Best bezochte pagina’s; welke zijn dit en waarom? Via Google of via links?
• Type bezoekers van doelpagina’s: wie komen op de doelpagina terecht en hoe? Via welke links? Wat is hun profiel en zijn het de bezoekers die ik wil?
Doelen instellen
Zoals gezegd kun je in Google Analytics conversie- of campagnedoelen instellen. Via een aparte interface kun je dit verder detailleren, bijvoorbeeld naar bestemming, naar gebeurtenis of naar duur van het bezoek. Je kunt deze factoren op allerlei manieren finetunen om zo heel precies te achterhalen of je doelen bereikt worden en via welke weg.
Google Analytics heeft veel te bieden, maar geavanceerde functies zijn vaak lastig voor ongeoefende gebruikers. Wil je er serieus zakelijk gebruik van maken, overweeg dan om advies te vragen aan een specialist.